Etusivu > Palvelut > Apuvälinepalvelut > Usein Kysyttyä


Usein Kysyttyä

​​Tarvitaanko kommunikaatiokeskukseen lähete?

- Kyllä. Ensimmäiselle arviointiajalle tarvitaan lääkärin lähete.

Riittääkö pelkkä terapeutin suositus arviointiajan saamiseksi kommunikaatiokeskukseen?

- Ei riitä, ellei potilas jo ole komm.keskuksen potilaana ts. potilaalla jo on kommunikoinnin apuvälineitä komm.keskuksesta lainassa tai potilaalla on asiakkuus foniatrialle. Komm.keskukseen tarvitaan lääkärin lähete, mutta terapeuttien yhteenvedot lähetteen liitteeksi ovat äärimmäisen tärkeitä, usein välttämättömiäkin.

Kuntoutettavani on OYS:n foniatrian seurannassa. Tarvitaanko kommunikaatiokeskuksen arvioon uusi lähete?

- Ei tarvita. Voit soittaa suoraan puheterapeutti Lempi Aitolalle; p. 040-8654863.

Kuntoutettavani hoitovastuu on OYS:ssa toisaalla, miten kuntoutettavani saisi ajan kommunikaatiokeskukseen?

- Lähetteen voi pyytää siitä vastuuyksiköstä, missä potilaan hoitovastuu on.

Tarvitaanko uutta lähetettä, jos potilaalla on lainassa apuvälineitä komm.keskuksesta?

- Ei tarvita, mikäli potilas on käynyt komm.keskuksessa apuvälinearviossa ja apuvälineet on lainattu tämän arvion perusteella. Asiakkuus säilyy niin kauan, kuin apuvälineitä on lainassa.

Minulla on kontrolliaika OYS:iin vasta ½ vuoden kuluttua. Nyt kommunikoinnin apuvälineiden käytössä on haasteita. Voinko päästä käymään kommunikaatiokeskuksessa aikaisemmin?

- Ehdottomasti ja tätä korostamme – ottakaa aina heti yhteyttä, mikäli apuvälineiden käytössä on ongelmia syystä tai toisesta. Ei tarvitse odottaa määräaikaiskäyntejä.

Voiko perheenjäseneni, terapeuttini, avustajani tms. tulla mukaan käynnille?

- Ehdottomasti ja tätä usein toivomme, joskus myös edellytämme.

Matka tuntuu pitkältä ja raskaalta, voitteko tehdä kotikäynnin?

- Ensisijaisesti kommunikoinnin apuvälinearviot tehdään OYS:n       

kommunikaatiokeskuksessa, mutta tarvittaessa teemme myös koti- ja

laitoskäyntejä.

Voiko kommunikoinnin apuvälineen saada ilman arviota pelkän ulkopuolisen apuvälinesuosituksen perusteella?

- Ei voi. Mahdollinen apuvälinelaina perustuu aina kommunikaatiokeskuksen arvioon.

Voiko kommunikaatiokeskuksesta saada omalle tabletille kommunikointisovelluksen?

- Ei voi. Emme hanki/lataa omiin koneisiin maksullisia sovelluksia.

Voimmeko saada iPadin MOI -kalenterisovelluksen käyttöön ottamiseksi?

- Valitettavasti ei. Pelkän MOI- tms. sovellusten käyttämiseksi tabletteja ei lääkinnällisen kuntoutuksen apuvälineenä lainata.

Voimmeko saada tabletin kuvapäiväkirjaksi, valokuvien hyödyntämiseksi, reissuvihkoksi…?

- Valitettavasti ei. Ensisijaisesti em. käyttöön tabletteja ei lääkinnällisen kuntoutuksen apuvälineinä lainata.

Meillä on kommunikaatiokeskuksesta lainassa tablet-laite kuvakommunikointisovelluksella. Voimmeko ladata tablettiin opetus- ja harjoitusohjelmia?

- Valitettavasti ei. Lähes poikkeuksetta kuvapohjaisissa kommunikointitableteissa on käytössä yhden sovelluksen tila eli ohjelman ulkopuolinen käyttö on estetty. Mm. pelaamista, harjoittelua ja opiskelua varten on oltava omat laitteet.

Kuinka paljon kommunikoinnin apuvälinelainat minulle maksavat?

- Eivät mitään. Lääkinnällisenä kuntoutuksena lainattavat kommunikoinnin apuvälineet ovat potilaalle ilmaisia.

Paljonko käynti Kommunikaatiokeskuksessa maksaa?

- Kommunikaatiokeskuskäynnit ovat potilaalle ilmaisia.

Minne ja miten voin palauttaa lainassa olleet kommunikoinnin apuvälineet?

 - Välineet voi tuoda virka-aikana tai lähettää postitse osoitteeseen:

   OYS/Foniatria, Kommunikaatiokeskus, Medipolis, Kiviharjuntie 11 2 A, 90220 Oulu

Voinko lähettää/palauttaa kommunikoinnin apuvälineet vastaanottajan laskuun?

- Valitettavasti et voi.

Apuvälineeni rikkoutui tai ei toimi oikein. Voinko itse korjata/korjauttaa laitteen?

- Valitettavasti et voi. Apuvälineet ovat lainassa ja niiden korjaus ja huolto kuuluvat Kommunikaatiokeskukselle.

Apuvälineeni rikkoutui tai ei toimi oikein. Mitä teen?

- Ota yhteyttä tekniseen ohjaajaan, yhteystiedot alla.

Tabletin laturi meni hukkaan/rikki. Voinko käyttää omaa laturia?

- Valitettavasti et voi. Ota yhteyttä tekniseen ohjaajaan uuden laturin saamiseksi.

 

Voinko asentaa tablettiin oman näyttökalvon/suojalasin/suojakuoren?

- Valitettavasti et voi.

Voinko asentaa tablettiin omia sovelluksia?

- Joissakin tapauksissa kyllä. Ota yhteyttä tekniseen ohjaajaan, niin tarkistetaan asia.

Saako tablettiin olkaremmin?

- Riippuu suojakuoren mallista, mutta yleensä kyllä. Ota yhteyttä tekniseen ohjaajaan, niin tarkistetaan asia.​

Mikäli et löytänyt vastausta kysymykseesi, voit olla suoraan yhteydessä kommunikaatiokeskukseen.

 

Lempi Aitola vastaava puheterapeutti

p. 040-8654863

lempi.aitola@ppshp.fi

 

Lassi Rita tekninen ohjaaja

p. 040-8654839

lassi.rita@ppshp.fi​​